NEGEN WEKEN BETAALD OUDERSCHAPSVERLOF

Op dit moment krijgen werknemers in Nederland hun ouderschapsverlofuren niet uitbetaald. Dit verandert door de Wet betaald ouderschapsverlof (Wbo) die op 2 augustus 2022 ingaat. Wat betekent dit voor u als werkgever?

Betaald ouderschapsverlof
Ouders hebben op dit moment recht op ouderschapsverlof tot hun kind 8 jaar oud is. Dit is een verlof van maximaal 26 keer het aantal uren van hun werkweek. Hiervan kunnen zij straks 9 weken betaald opnemen. Ouders moeten dit betaalde verlof opnemen binnen 12 maanden na de geboorte van hun kind.

De werknemer kan het verlof flexibel opnemen en krijgt over de 9 weken van het betaalde verlof 50% van het dagloon (tot 50% van het maximum dagloon) betaald. Werkgevers kunnen vanaf 2 augustus 2022 de aanvragen indienen bij UWV voor de uitkering voor de werknemers die gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof opnemen.

Betaald ouderschapsverlof bij kinderen die al geboren zijn vóór de invoering van de wet
Het ouderschapsverlof geldt ook voor sommige ouders die vóór de invoering van de wet een kind krijgen. Het kind moet op het moment dat de wet ingaat jonger dan 1 jaar zijn. Ook moeten de ouders op dat moment werken (werknemer zijn) en nog niet het volledige recht (26 maal de arbeidsuur per week) op ouderschapsverlof hebben opgenomen. 

Voorbeeld: een werknemer is op 2 augustus 2022 ouder van een kind van zes maanden. De werknemer heeft al 19 weken (wettelijk onbetaald) ouderschapsverlof opgenomen. Dan heeft deze ouder nog 6 maanden om 7 weken ouderschapsverlof op te nemen. Dan is het kind 1 jaar. Tijdens die 7 weken betaat recht op een uitkering. 

Betaald ouderschapsverlof bij adoptie- of pleegouderschap
In het geval van adoptie- of pleegouderschap is betaald ouderschapsverlof ook mogelijk voor kinderen onder de 8 jaar. Dit geldt alleen voor het eerste jaar na de dag van de feitelijke adoptie of plaatsing. 

Tip: Op 8 november 2021 organiseert het UWV een webinar over de nieuwe wet.

  • Aangemaakt op .
  • Laatste update op .

DIENSTEN

OVER ONS

CONTACTGEGEVENS

Monteba Accountants & Adviseurs is in 1996 opgericht door Martin Monteba. Mede door onze eigen identiteit en maatschappelijke betrokkenheid groeide het bedrijf in korte tijd uit tot een betrokken accountantskantoor.

Benieuwd naar onze werkwijze? Kom gerust eens langs, de koffie staat klaar!

Lida de Greef en Martin Monteba

© 2021 Monteba Accountants & Adviseurs - Sitemap