Skip to main content

Back-up van administratie verplicht?

De Belastingdienst stelt bij een ex-firmant van een VOF een boekenonderzoek in. De administratie vertoont forse gebreken. Daarom legt de Belastingdienst een zogenaamde informatiebeschikking op. Daarin wordt vastgesteld welke onderdelen van de administratie niet aan de wettelijke eisen voldoen. De ex-firmant gaat tegen de beschikking in beroep bij de rechter.

In de informatiebeschikking heeft de Belastingdienst vastgesteld dat er meerdere gebreken in de administratie zijn geconstateerd. Eén daarvan betreft de vaststelling dat er geen back-ups zijn gemaakt.

De rechter oordeelt dat het wel of niet maken van een back-up van de administratie op zichzelf bezien niet kan leiden tot een schending van de administratieplicht. Op de zitting erkent de Belastingdienst dat ook. Gezien de overige geconstateerde gebreken in de administratie kan dit de ex—firmant echter niet baten.

Let op: U kunt dus zonder back-up van uw administratie prima aan uw administratieve verplichtingen voldoen. Maar mocht uw computer crashen, waardoor uw administratie niet meer kan worden gereconstrueerd, komt dat wel voor uw risico. Zorg daarom altijd voor een goede back-up.

{ampz:social}